انجام پایان نامه ارشد و دکتری کشاورزی | نمونه پروپوزال

انجام پایان نامه ارشد و دکتری کشاورزی | نمونه پروپوزال

مواد و روش‌ها

در انجام پایان نامه ارشد کشاورزی حاضر به‌منظور بررسی اثر محلول‌پاشی روی بر ویژگی‌های کمی و کیفی ارقام گلرنگ، آزمایش مزرعه‌ای به‌صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با 4 تکرار در سال زراعی 92-1391 در مزرعه پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان واقع در 36 کیلومتری شمال اهواز اجرا خواهد شد. فاکتورهای آزمایشی شامل رقم در دو سطح (رقم صفه و رقم محلی اصفهان) و محلول پاشی در پنج سطح (بدون محلول پاشی، محلول پاشی در مرحله رشد طولی ساقه، مرحله شاخه‌دهی، مرحله گلدهی و مرحله پرشدن دانه) خواهد بود. عرض جغرافیایی محل آزمایش 31 درجه و 36 دقیقه، طول جغرافیایی آن 48 درجه و 53 دقیقه و ارتفاع از سطح دریا 50 متر است. محل اجرای آزمایش از نظر اقلیمی جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود. قبل از اجرای آزمایش به‌منظور تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک محل آزمایش، قبل از کشت و افزودن کود، 10 نمونه 30-0 سانتی خاک تهیه می‌گردد و پس از خرد کردن، کلوخه ها از الک 2 میلی‌متری گذرانده می‌شوند و سپس در آزمایشگاه خاکشناسی دانشکده کشاورزی مورد تجزیه قرار خواهند گرفت. آماده سازی زمین شامل آبیاری پیش از کشت (باهدف سبز‌شدن علف‌های‌هرز مدفون در خاک مزرعه)، شخم با گاوآهن برگردان‌دار، دوبار دیسک عمود بر هم و تسطیح زمین خواهد بود. پس از آن، جوی و پشته‌ها با استفاده از فاروئر، کرت‌ها و کانال‌های آبیاری آماده می‌شوند که هر کرت از 4 پشته به طول 4 متر و به فاصله 75 سانتی‌متر از هم تشکیل خواهد شد. فاصله بین کرت‌ها به‌صورت یک پشته نکاشت و فاصله بین دو بلوک 2 متر و به صورت کانال‌های آبیاری است. سپس بذر گلرنگ برای رسیدن به تراکم 30 بوته در مترمربع به فاصله 10 سانتی‌متر بر روی پشته‌ها کاشته می‌شود. بذرکاری با استفاده از دست و به‌صورت کپه‌ای در کپه‌های 3 تایی انجام می‌شود که پس از جوانه‌زنی و استقرار بوته در مرحله 5 تا 6 برگی تنک می‌گردند و به این ترتیب فاصله دقیقی از بوته‌ها بر روی ردیف به‌دست می‌آید. عمق کاشت نیز حدود 2 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. کود‌دهی نیز در دو نوبت، یک بار قبل از کاشت به صورت کودهای فسفات آمونیوم (به میزان 150 کیلوگرم در هکتار( و کود اوره (به میزان 100 کیلوگرم در هکتار نیتروژن خالص) و همچنین کود سرک اوره در ابتدای مرحله ساقه‌روی و قبل از گلدهی استفاده می‌گردد.

مشخصات ارقام کشت شده

در انجام پایان نامه ارشد کشاورزی حاضر ارقام کشت شده در این آزمایش رقم صفه و رقم محلی اصفهان (کوسه) است. رقم کوسه از توده بومی اصفهان جمع‌آوری شده و به‌صورت انتخاب لاین خالص اصلاح شده است. مقدار روغن دانه این رقم 33-31 درصد و وزن هزار دانه آن 36-34 گرم است. این رقم مقاومت نسبتاً خوبی به بوته‌میری از خود نشان می‌دهد. این رقم رقمی است نسبتاً پر محصول و کم خار که گل‌هایی به رنگ نارنجی تا قرمز دارد. این رقم نیز با حدود 135 روز دوره رویش، نسبتاً دیر‌رس است. رقم صفه حاصل انتخاب تك بوته از گلرنگ توده محلي اصفهان است که با استفاده از روش گزینش لاين‌هاي خالص و تاکيد بر يکنواختي رنگ قرمز گلچه‌ها ، تعداد و اندازه غوزه، عدم وجود خار، زودرسي، درشتي غوزه‌ها، جمع بودن شاخه‌هاي اصلي و فرعي و ارتفاع مناسب بوته جهت برداشت مکانيزه تولید شده است.

عملیات داشت

در انجام پایان نامه ارشد کشاورزی حاضر در فاصله زماني كاشت تا برداشت عمليات مختلف داشت شامل آبياري، تنك كردن، وجین علف‎ها‌ی‌هرز، مبارزه با آفات و کوددهی انجام خواهد شد. آبياري بر اساس نياز گياه و عرف كشاورزان منطقه انجام می‎گیرد. در زمان کوددهی کودهای شیمیایی بر طبق آزمون خاك و نیاز گیاه به دو صورت پایه و سرک استفاده می‎شوند. توزیع کود سرک به‌صورت محلول در آب آبیاری انجام می‎شود. در طول فصل رشد علف‎هاي هرز موجود در كرت‎ها با دست وجين خواهند گرديد.

روش نمونه‌برداری در طول فصل رشد

به‌منظور بررسی روند رشد گیاه در طول فصل رشد هر 15 روز یک‌بار نمونه‌گیری صورت می‌گیرد. در مرحله گلدهی و تولید دانه، هر 7 روز یک‌بار نمونه‌گیری انجام می‌شود. نمونه‌برداری از مراحل مختلف رشد و نمو از سطح 125/0 مترمربع هر کرت و با رعایت حاشیه صورت می‌گیرد. بوته‌های جدا شده از محل طوقه درون کیسه‌های پلاستیکی که از قبل شماره‌گذاری می‌شوند، قرار خواهند گرفت و برای اندازه‌گیری وزن خشک به آزمایشگاه منتقل می‌شوند. جهت انجام اندازه‌گیری‌های مربوط به روند رشد، اجزای مختلف گیاه که شامل ساقه، برگ، گل، طبق و دانه می‌باشند از هم تفکیک و در آون در دمای ثابت 70 درجه سانتی‌گراد به مدت 48 ساعت قرار خواهند گرفت و سپس وزن خشک آنها اندازه‌گیری و یادداشت می‌شود.

عمليات برداشت

در  انجام پایان نامه ارشد کشاورزی حاضرعمليات برداشت گلرنگ در تاريخ مناسب، یعنی زمانی‌که تمام یا بیشتر برگ‌های گیاه قهوه‌ای و خشک با‌شند و به‌طور معمول ساقه‌ها نیز خشک و بذر خشک و سفید باشد به‌صورت دستي و با داس انجام خواهد شد. در هر كرت خطوط دوم و هفتم با در نظر گرفتن حاشیه جهت نمونه‌گيري در فصل رشد و خطوط چهارم و پنجم براي تعيين عملكرد و اجزاي عملكرد اختصاص مي‌يابد. سطح برداشت نهايي گلرنگ در هر كرت معادل 1 مترمربع خواهد بود كه از خطوط مربوط به عملكرد به طول 4 متر پس از حذف 5/0 متر از بالا و پايين به‌عنوان حاشيه تأمين مي‌گردد. بلافاصله بعد از برداشت نمونه‌ها، بوته‌ها به آزمايشگاه منتقل خواهند شد و وزن آنها به‌دست می‌آید.‬‬‬‬‬‬‬‬‬

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با انجام پایان نامه ارشد و دکتری کشاورزی با ما در ارتباط باشید.

۱۴۰۰/۰۵/۲۴
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری مشاوره خانواده

در راستای آموزش انجام پایان نامه مشاوره خانواده در این بخش نمونه نتیجه گیری پایان [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۱
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری برنامه ریزی و رفاه اجتماعی

انجام پایان نامه ارشد و دکتری برنامه ریزی و رفاه اجتماعی

انجام پایان نامه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی را می توان با داتشن نمونه کار به راحت [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۰
|
سینا
نکاتی پیرامون پذیرش مقاله

نکاتی پیرامون پذیرش مقاله

پذیرش مقاله به معنای قبول شدن و منتشر شدن آن در یک نشریه علمی یا کنفرانس مورد قبو [...]

۱۴۰۳/۰۲/۰۹
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب